IJsland puur - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Paul Nas - WaarBenJij.nu IJsland puur - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Paul Nas - WaarBenJij.nu

IJsland puur

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 Augustus 2014 | IJsland, Reykjavik

Vrijdag 1 augustus bezoeken we Aykureri met een hoogzwangere gids die 8 talen spreekt. Zij brengt ons allereerst naar de botanische tuinen, gesticht om de Denen de loef af te steken. Aansluitend bezoeken we het kabouterhuisje van de "beroemde" kinderboekenschrijver Nonni met naastgelegen museum. Dan klopt ons hartje wat sneller want we bezoeken net als vorig jaar het huis van Santa Claus; helaas, dat in North Pole, Alaska was toch echt het enige echte Santa House. We sluiten af met een rit door het fjord op weg naar de hooggelegen kathedraal die helaas gesloten is.
Na het diner de show "dancetrance" een fantastisch danspaar op wereldreis in een helaas wat amateuristische show.
Zaterdagochtend worden we met prachtig weer wakker in Isafjordur een heel klein plaatsje in de oksel van het fjord.
We gaan zelf op stap, bezoeken wat winkeltjes, verbazen ons over de uitgebreide dorpsfaciliteiten en eindigen op een zeer zonnig terras met wat cappuccino's. Terug aan boord bekijken we uitvoerig het ingewikkelde vertrek van het cruiseschip; wat een precisiewerk!
De zon schijnt uitbundig waardoor we wat later aan tafel gaan. We sluiten af met de theatershow " Hot, red en blue" wat staat voor oude hits in een nieuw jasje. Daarna oogjes dicht en snaveltjes toe: morgen een zware dag in Reykjavik.

Zondag 3 augustus: we zijn in de hoofdstad Reykjavik en hebben een Nederlandstalige dagexcursie met als titel " the Golden Circle", wat betekent dat we vandaag de hoogtepunten van IJsland bezoeken: vulkanen, geisers, watervallen en geothermische energie.
We starten in een natuurpark waar de tectonische platen van Eurazie en Amerika elkaar geraakt hebben. We lopen dwars door het met gestolde lava omgeven gebied. Wat een indrukwekkende belevenis. We maken een lange rit door een soort maanlandschap: gestold magma begroeid met mos, doorsneden met kloven en meertjes en komen uit bij Gullfoss, de gouden watervallen die tweemaal 35 meter hoogte overbruggen. Ze lijken in de verte een beetje op de Canadese Niagara watervallen die we al eerder zagen. De gletscher, die tot voeding dient van dit natuurgeweld, is de grootste van Europa. Dan op naar de geisers, nou ja geisers: het is er maar eentje in heel IJsland en de oorspronkelijke "Geysir" doet het niet meer maar gelukkig spuit zijn naastgelelegen neefje nog wel. Daarna, het is dan kwart over twee, een uurtje rust en eindelijk aan een echte IJslandse vislunch. We sluiten af met een lange rit terug en een bezoek aan een hypermoderne geothermische centrale. Hier wordt heet water uit de grond gepompt, waarmee voor bijzonder weinig kosten Groot Reykjavik van verwarming, warm water en electra wordt voorzien. Het gebouw, midden in het maanlandschap, is bovendien van een bijzonder fraaie architectuur. Moe maar voldaan komen we om half zeven aan bij het schip, dineren en sluiten deze bijzondere dag af onder het genot van een "Frozen Margherita" in het Crowsnest met het "Elvis"hour van huispianist Don.

• 04 Augustus 2014 - 18:32

Marion:

Lijkt mij heel indrukwekkend allmaal,

• 04 Augustus 2014 - 19:23

Marjo En Eddy:

Jullie beschrijven de reis op een manier die ons het gevoel geeft zelf de reis mee te maken. Een prachtige reis!

• 06 Augustus 2014 - 13:05

Willie Bakker:

Wat mooi, ik ben jaloers, geniet ervan met elkaar.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009