Icelandic Highlights - Reisverslag uit Heimaey, IJsland van Paul Nas - WaarBenJij.nu Icelandic Highlights - Reisverslag uit Heimaey, IJsland van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Icelandic Highlights

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

05 Augustus 2014 | IJsland, Heimaey

Maandag 4 augustus Reykjavik. We maken een rondrit met een taxichauffeur, een geweldige vent die van de hoed en de rand weet en ons zeer enthousiast "zijn stad" laat zien. Reykjavik beleeft op cruisegebied en toerisme vandaag een absoluut hoogtepunt: er liggen maar liefst vijf cruiseschepen in de stad! En, hoe krijg je het verzonnen: de stad is dicht, twee dagen lang, vanwege Bankholiday!! Wij bezoeken als eerste het huis waar Gorbatsjov en Reagan de koude oorlog hebben beëindigd. Aansluitend in de haven een kunstwerk in de vorm van een vikingsschip van roestvrijstaal: het nieuwe icoon van de stad. Daarna een van de wat oudere iconen: de Hallgrimskirkja, een opvallend betonnen bouwwerk met een waanzinnig groot orgel dat toevallig vandaag bespeeld wordt. Daarna rijden we de kustlijn af naar de vuurtoren en een kleine verborgen warmwaterbron om vervolgens naar het hoogste punt van de stad te rijden: Perla, een uitkijkpunt met restaurants en winkels bovenop vijf grote warmwatertanks. Bovendien ook weer een staaltje van moderne architectuur en daar sluit ons laatste doel zeker op aan: het nieuwe culturele, bouwkundige en financiële hoogtepunt van de stad: Harpa. Een hypermodern cultuur-, congres- en stadspaleis van glas direct aan de rand van het water. Het heeft een vermogen gekost maar dan heb je ook wat. Het was in aanbouw ten tijde van de financiele crisis die IJsland destijds bijna bankroet heeft gemaakt. Ondanks alles is het later gelukkig toch afgebouwd.
Onze shuttle vertrekt vanaf Harpa en terug op het schip maken we aan dek weer de afvaart mee, dineren aansluitend en genieten van een uiterst begaafde cellist in het theater. Weer een topdag op en aan zee.

Op dinsdag 5 augustus worden we wakker op de Westman Islands (ook IJsland). Het schip wordt door een sleepboot uiterst behendig tussen de rotsen door gemanoeuvreerd. Wat een een bijzondere manier van wakker worden! De kapitein deelt mee dat dit de eerste keer is dat zo'n groot cruiseschip hier in de haven van Heyma aanlegt. Normaal blijven we buiten en tenderen we naar binnen: een nieuw hoogtepunt in de HAL geschiedenis; hij spreekt zelfs van een wereldrecord! Het dorp is in 1973 getroffen door een vulkaanuitbarsting en de gestolde lava is mbv water uit brandslangen in de vorm van heuvels rondom het dorp tot staan gebracht. Dit is een bijzonder indrukwekkend gezicht. Diezelfde dag legt ook een ander, veel groter HAL schip, de Veendam, buitengaats, aan. Het wordt druk in Heyma waarvan het inwonertal vandaag meer dan verdubbeld wordt. We maken aan het begin van de avond een indrukwekkende achterwaartse afvaart mee; heel veel gasten en bemanningsleden staan bijna een uur aan dek. Weer voorwaarts genieten we in het theater van een geweldige komiek: Jacob Noy. Vergelijk hem deels met Herman van Veen en je kunt je er iets bij voorstellen. Aansluitend is het Russian Bazar (shoppen dus) en proberen we vanuit de ligstoelen wat walvissen te spotten....helaas, weer niet vandaag. Een klein minpuntje op een dag met veel hoogtepunten. We varen door naar de Orkney-Islands maar eerst hebben we een zeedag.

• 08 Augustus 2014 - 15:19

Nel:

Weer een mooi verslag dat uitnodigt om deze reis ook ooit eens te maken.
    Jullie lezers genieten dus echt mee!
    Groetjes, Nel

• 08 Augustus 2014 - 16:07

Marjo En Eddy:

Een bijzondere reis!

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009