Zeereis van 1800 kilometer - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Paul Nas - WaarBenJij.nu Zeereis van 1800 kilometer - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Zeereis van 1800 kilometer

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

24 April 2015 | Portugal, Lissabon

We schrijven dit verslag vanaf een zonnig terras in Lissabon. Een uurtje geleden heeft Rui Carvalho, onze ingehuurde chauffeur voor vandaag, ons na een drie uur durende excursie in het centrum afgezet. We hebben alle hoogtepunten van Lissabon gezien waaronder de Toren van Belem, monument van de ontdekkingen, het kloostercomplex, het Pantheon, de vele oude trammetjes, de brug van de 25e april, enz. We zijn vandaag kort in de hoofdstad van Portugal, een indrukwekkende, oude en heuvelachtige stad. We komen van ver en hebben maar liefst 66 uur onafgebroken gevaren over 1800 km. Gelukkig is de zee, ook bij Biskaje, relatief rustig. Het is dus goed toeven op "de Rotterdam", het vlaggeschip van de HAL, waarmee we onze 18 daagse cruise maken. We vertrekken dinsdag met ruim 1,5 uur vertraging omdat de bevoorrading niet op tijd afgerond kon worden. De oorzaak is gelegen in het feit dat het schip uit het droogdok in Hamburg komt: zo is bijvoorbeeld alle vloerbedekking vervangen. Door deze dokperiode zijn ook alle voorraadruimen leeg en het vullen daarvan is ingewikkelder dan vooraf is voorzien. De 66 uur continu op zee zijn omgevlogen. Bij vertrek hebben we met een glas rosé in de hand zeemansliederen gezongen en met pijn in het hart het silhouet van Rotterdam langzaam zien vervagen. Uiteraard hebben we weer fantastisch gegeten, genoten van de shows, gewinkeld, excursies geboekt, informatie over de plaatsen van bestemming tot ons genomen maar ook hebben we spelletjes gespeeld, zijn we naar de bioscoop geweest, hebben we een lezing over diamanten bijgewoond, gelezen, aan dek zonnestralen gevangen en jazeker ook weer van een Dutch High Tea genoten.
Kortom een heel vervelend bestaan van drie op het oog oneindige dagen. Natuurlijk zijn er ook zoals gebruikelijk weer zaken "fout" gegaan: taxi te vroeg, een nieuwe chauffeur onbekend met de navigatie, koffers die niet passen in de taxi, andere hutten dan opgegeven, niet werkende keycards, een niet sluitende verandadeur en natuurlijk dat uitgestelde vertrek.
Dat laatste is extra lastig omdat Renzo met het hele gezin als verrassing op de landtong van Rozenburg staat, compleet met vlag en brandweersirenes. Dat probleempje is gelukkig goed gekomen; als enigen stonden we bijna 2 uur na de afvaart nog op het achterdek van het Lido, weliswaar verkleumd van de kou, maar wel heel blij en emotioneel te zwaaien naar het zevental van Renzo.
Morgen hebben we weer een zeedag en de dag daarna gaan we naar de hoofdstad van Madeira: Funchal. Van daar melden we ons weer? Voor nu wensen we jullie een goed weekend!

• 24 April 2015 - 19:30

Marjo En Eddy:

Toen wij uit Rotterdam vertrokken...... Tja, dat gaat nu eenmaal niet van een leien dakje, weten wij uit Ketelbinkies relaas , zo voortreffelijk bezongen door De Zingende Zwerver alias Frans van Schaik.
    Maar goed tenslotte liep het voor jullie heel wat voorspoediger af dan voor de noodlottige Ketelbinkie en bereikten jullie de oude hoofdstad van het aloude Portugese wereldrijk, zo prachtig tot leven gewekt in Lisbon Antigua door het Nelson Riddle Orchestra.
    Wat doet die stad Amerikaans aan met zijn prachtige brug en zijn spoortreintje tegen de heuvel op! En wat een properheid straalt ervan af! Om in één dag die stad te bezichtigen, lijkt haast ondoenlijk, maar gelukkig werden jullie rondgeleid. Hopelijk hebben jullie zo toch een goede indruk van de stad kunnen krijgen.
    Op naar het volgende tussenstation. Hopelijk krijgen jullie daar weer zo iets prachtigs te zien.
    We kijken uit naar jullie volgende reisverslag.
    Veel plezier de komende tijd. geniet ervan!

Marjo en Eddy.

• 24 April 2015 - 21:32

Elvira Harro Floor:

Ja natuuuuurlijk gaat niet alles van een leien dakje haha maar volgens mij zijn jullie die drie dagen rooskleurig doorgekomen...en wat ziet dat stadje er leuk uit!
    Groetjes uit Rotterdam (wij wel hihi)

• 25 April 2015 - 10:47

Ghislaine En De Rest:

Wat een leuk verslag lieve opa en oma.... Mooie fotos. Ikzelf herken heel veel. Het blijft mooi.
    Ja, was lachen he, dat wij daar stonden. hihi. Voor ons ook wel emotioneel, want het is toch ook heel apart en bijzonder om jullie daar zo te zien staan en weg te zien varen. Maar het was een superactie van die vlag. Die gekke Julia toch. We hebben ons rot gelachen. En dan ook de brandweer - haha.
    Fijn dat jullie mooi weer hebben en wat zon schijnt. Heerlijk. Geniet er maar van.
    Hier regent het helaas. Nou ja, we hebben zonnetjes in huis hier. Dag lieve Paul en Gerry, dikke xjes van ons uit Brielle.

• 26 April 2015 - 13:57

Willie Bakker:

Paul en Gerry,

Nog heel erg bedankt voor de kaarten, van onder de groene hemel, wat hebben wij het naar ons zin gehad, het was een erg vrolijke voorstelling, heel veel meegezongen en genoten, we kwamen met een lach op ons gezicht uit het theater.

Julie maken weer een geweldige reis zo te zien, echt genieten. maak er een mooie tijd van met elkaar.

liefs van ons, Michiel en Willie Bakker

• 28 April 2015 - 09:52

Marionderuiter:

Hoi Gerry en Paul, mooie reis met elkaar en blijft leuk jullie reisverslagen te lezen.
    groetjes marion en peter

• 28 April 2015 - 17:39

Nel Hermans:

Leuke foto's en verslag; vooral ook de uitzwaaisurprise compleet met vlag.
    Heb inmiddels huidige emailadres toegevoegd om verslagen te ontvangen.
    Genieten! Groetjes Nel

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009