Een glaasje madeira, my dear? - Reisverslag uit Ilha da Madeira, Portugal van Paul Nas - WaarBenJij.nu Een glaasje madeira, my dear? - Reisverslag uit Ilha da Madeira, Portugal van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Een glaasje madeira, my dear?

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

26 April 2015 | Portugal, Ilha da Madeira

Het is vandaag zondag, ook in Funchal, de hoofdstad van Madeira. Dit prachtige eiland is 650 jaar geleden ontdekt door Columbus en natuurlijk schijnt de zon net zo als Japie Valkhoff al lang geleden bezong in zijn hit " zonnig Madeira".
Om 7 uur vanochtend meren we, na een ietwat onrustige nacht op zee, af aan de kade van Funchal. Gisteren, een zeedag, hebben we ons naast de gebruikelijke zaken, vermaakt met Rummikub, een flesje rosé, wat sushi, Triviant in teamverband, een doorkijkje naar toekomstige cruises, en na het diner een geweldige pianoshow, in het theater. Bijzonder vermeldenswaardig is nog de rabarbersoep bij het diner; een culinair hoogtepunt, dit in tegenstelling tot de door Gerry bestelde kalkoenfilet, die ging terug naar de keuken.
De vandaag door de HAL georganiseerde excursies beginnen al om 8 uur. Wij staan dan pas op en gaan daarna in een heel rustig restaurant vorstelijk ontbijten.
Om 10.00 uur rijdt onze privéchauffeur voor, vandaag Paulo, om ons de hele dag de mooiste plekjes van zijn eiland te laten zien.
We beginnen in een pittoresk vissersdorp waar Winston Churchill in de vijftiger jaren zijn beroemde schilderijen vervaardigde. Na tientallen haarspeldbochten bereiken we het hoogte punt van Madeira, een klif van 600 meter hoog, de hoogste van Europa, de op een na hoogste van de wereld. Nu horen we dit vaker maar staand op de glazen plaat van het over de klif hangende uitzichtpunt is het toch best wel adembenemend hoog. Op een wat lager uitzichtpunt genieten we bij een kabelbaan van een cappuccino. We rijden door een verrassend uniek landschap, het zgn terrassenlandschap, dwars over het eiland. Op deze terrassen worden vooral bananen, druiven en mango's verbouwd. De druiven worden overigens allemaal gebruikt voor de productie van de wereldberoemde Madeirawijn. We gaan aansluitend naar een punt met een panoramisch uitzicht over de stad en natuurlijk vormt De Rotterdam het middelpunt van het plaatje. We sluiten af met een bezoek aan de botanische tuin, immers Madeira heet niet voor niets het "bloemeneiland". Omdat ons schip om 16.30 uur vertrekt zorgen we ervoor dat we ruim op tijd weer present zijn. We zijn wat aan de vroege kant en besluiten om op een terras aan de pier wat te gaan drinken. En natuurlijk gaat dat in de geest van Ted de Braak met een glaasje Madeira!

• 26 April 2015 - 19:22

Marjo En Eddy:

Wat een strak blauwe lucht op de foto! Dat moet betekenen dat jullie prachtig weer hebben. Wij kennen jullie reisdoel van dit verslag natuurlijk als O zonnig Madeira, voortreffelijk bezongen door de inmiddels stokoude Eddy Christiani. De versie van Japie - alias Slome Japie - Valkhoff - kennen wij niet. Van hem kennen we Ik ben Japie de portier, Ik heb mijn hart op Katendrecht verloren, Diep in mijn hart en Hand in Hand, het echte Rotterdamse handwerk.
    Zo te lezen vermaken jullie je aan boord uitstekend met rummikub, sushi, rosé, rabarbersoep ( klinkt ons wat vreemd in de oren ) shows en Triviant.
    Aan land beleven jullie weer heel andere zaken en eerlijk is eerlijk daarvoor gingen jullie toch eigenlijk. Vermoeiend zal dat rondreizen en allerlei indrukken opdoen zeker ook zijn, maar gelukkig konden jullie aan het eind van al die vermoeienissen met Ted de Braak meezingen terwijl jullie nipten aan Een glaasje madeira, my dear. Neem je daarbij wel in acht om niet te eindigen als Jan Boezeroen met De Fles in zijn hand.

• 28 April 2015 - 17:27

Nel Hermans:

Ziet er weer geweldig uit Nasjes.
    Dit is genieten.
    Groetjes, Nel

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009