E Viva Espana - Reisverslag uit Fasnia, Spanje van Paul Nas - WaarBenJij.nu E Viva Espana - Reisverslag uit Fasnia, Spanje van Paul Nas - WaarBenJij.nu

E Viva Espana

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

28 April 2015 | Spanje, Fasnia

We blijven bij de Nederlandse liedjes. Vanaf maandag 27 April Koningsdag, zijn we n.l. in Spanje. Als wij buiten op het Lidodek gaan ontbijten trekken ze er in Dordrecht op uit om de koninklijke familie te bekijken. Hier wordt het Lidodek al in gereedheid gebracht voor de avondactiviteiten, daarover straks meer. We zijn vanaf vandaag "op" de Canarische eilanden. We "doen" er drie. De komende twee dagen zijn we in de hoofdstad van Tenerife: Santa Cruz. Daarna bezoeken we nog Gran Canaria en Lanzarote.
Vanaf het Crows Nest op de 9e verdieping volgen we het binnenvaren en aanleggen; altijd weer spectaculair. Tenerife is een vulkanisch eiland; de grootste vulkaan heet "El Teide" en is 1909 voor het laatst uitgebarsten. De sporen daarvan zijn in de vorm van een buitenaards lavalandschap zeer zichtbaar. We besluiten daarom om vandaag de panoramische HAL excursie, inclusief deskundige gids, te boeken. Het is een tocht van ruim een uur en we stijgen tot maar liefst 2100 meter boven zeeniveau. Onderweg zijn er twee zgn. comfortstops waarvan een bij een uitzichtpunt en eentje bij een café. Rondom El Teide ligt een omvangrijk door Unesco erkend natuurpark. Het landschap doet deels aan een maanlandschap en deels aan de canyons in Arizona denken. We genieten met volle teugen van de natuur, het prachtige weer en het fotograferen. We begrijpen dat deze ervaring jaarlijks door zo'n 3 miljoen mensen gedeeld wordt!
Terug op het schip storten we ons in de activiteiten rondom Koningsdag. Jazeker: de bemanning draagt oranje versierselen, veel gasten zijn volledig in het oranje , het Lidodek is traditioneel versierd en om 18.00 uur start de Oranje BBQ. Het dak van het Lido gaat zelfs open om het oranje zonnetje op ons te laten schijnen. Om 20.00 uur begint er ook nog een Hollands Feest compleet met haring, bitterballen, polonaise en heel veel André Hazes. Eigenlijk ietwat te veel voor gewone Rotterdammers. We sluiten de avond daarom een paar dekken lager wat rustiger af met koffie en een vioolconcert. Het bleef nog lang onrustig op het schip: want ja, Hollanders en een feestje.....
Vandaag, dinsdag, gaan we toch maar weer met een privechauffeur op stap, ditmaal Antonio. We bezoeken eerst de oude hoofdstad Laguna waar we in een half uurtje gebouwen van zo'n 500 jaar oud bewonderen. Daarna stijgen we weer tot grote hoogte waar we vanaf een uitzichtpunt Puerta de la Cruz zien liggen.
Maar eerst bezoeken we in La Corona "La Casa Balconas" waar we traditionele fruitgerechten en likeur proeven en natuurlijk ook kopen. Tijdens de afdaling zien we veel bananenplantages voorbijkomen; bananen vormen een belangrijk exportproduct.
Einddoel van deze tocht is Puerto de la Cruz, een fraaie kustplaats compleet met boulevard en stranden. We drinken koffie in het fabelachtige mooie Café de Paris en daarna struinen we wat over de boulevard. Antonio brengt ons terug naar Santa Cruz maar voor we afscheid nemen brengen we nog een snel bezoek aan het auditorium ontworpen door onze favoriete architect, Santiago Calatrava. We sluiten de excursie af op een terras in de stad. Daarna met de pendelbus terug naar het schip waar vanavond een eenmalig optreden is van de show La Fura, een eigentijdse Flamencoshow die we niet willen missen. Morgen worden we wakker in Las Palmas.

• 28 April 2015 - 19:16

Henny En Hans:

Heerlijk om weer mee te mogen varen met jullie! We genieten weer!
    Koningsdag is ook in jullie Dordrecht een prachtig feest geweest!!

Blijf vooral genieten, het is jullie gegund!!

Liefs van Henny en Hans

• 28 April 2015 - 19:38

Marjo En Eddy:

Weet je wat een Rotterdammer het mooist van Mokum vindt.... Dat is de laatste trein naar Rotterdam en zeker niet de stem van André Hazes die weer eens het rijmwoordenboek in gedoken is.
    Wat een schitterende reis maken jullie ook dit keer weer en wat een geweldig weer hebben jullie erbij. Terwijl jullie ver naar het zuiden toch nog Koningsdag vierden, keken wij naar het bezoek van onze vorst, zijn eega en andere familieleden aan de oud-Hollandse stad Dordrecht, jullie natuurlijk welbekend. Wat een prachtige plaats is dat! Wij kennen Dordrecht alleen van onze bezoekjes aan jullie en dan zien we een heel ander Dordrecht dan nu op de televisie.
    Tenerife ziet er schitterend uit: Mooie natuur en culturele hoogstandjes zagen we op jullie voortreffelijke foto's. Hopelijk zijn Gran Canaria en Lanzarote ook zo fraai.
    Daar de eilanden natuurlijk al lang in Spaanse handen zijn en tot het Spaanse rijk behoren , kun je dus met Imca Marina luid E Viva Espana zingen. Jullie maken dit jaar een echte Nederlandse liedjesreis. Je kunt daar later misschien een cd van samenstellen en dan samen luid zingend met de auto over Nederlandse wegen rijdend je vakantie herbeleven.
    Geniet van de dagen die nog komen en geniet na van alles wat al geweest is. Wij volgen jullie op de voet, benieuwd naar het volgende liedje.

Groetjes,

Marjo en Eddy.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009