Islands in the sun - Reisverslag uit Isla de Lanzarote, Spanje van Paul Nas - WaarBenJij.nu Islands in the sun - Reisverslag uit Isla de Lanzarote, Spanje van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Islands in the sun

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

01 Mei 2015 | Spanje, Isla de Lanzarote

De Flamencoshow La Furia is een hit: extra stoelen en staanplaatsen in het theater. Bij het aansluitende diner horen we van tafelgenoten dat ze tranen in de ogen hadden. Het was inderdaad een topshow die vanuit het eiland Gran Canaria is ingevlogen.
Woensdag 29 april zijn we in Las Palmas, de hoofdstad van Gran Canaria. Het is fantastisch weer en we dragen vandaag voor het eerst een korte broek! Ook nu geen HAL-excursie maar een eigen chauffeur met de voor hier wat ongewone naam: John. Met hem bezoeken we eerst het stadsstrand van Las Palmas en meteen daarna even buiten Las Palmas de kathedraal van Arucas, een mooi authentiek plaatsje in het binnenland. Daarna proeven we rum en likeuren in een ron(=rum)fabriek. Vooral de likeuren zijn voortreffelijk en er gaat een flesje mee in de koffer. We rijden met onze sympathieke chauffeur een eind verder het land in naar de plaats met een wat vreemde bijzondere naam: Teror. Dit blijkt een juweel van een plaats met allemaal witte en heel bijzondere huizen. We verkennen het gebied rond het kerkplein. bezoeken de Spar om wat water, koek- en snoepgoed in te slaan en drinken koffie in het zonnetje op het kerkplein.
Dan rijden we door wat letterlijk het hoogtepunt van deze excursie-rit wordt: de 600 meter hoog gelegen vulkaankrater Bandana. Deze is volledig begroeid maar ook deze biedt een spectaculair uitzicht over het eiland. We moeten om 19.30 op het schip zijn en hebben aansluitend nog tijd om een naast de pier gelegen groot overdekte shoppingmall te bezoeken. Er worden wederom leuke aankopen gedaan voor een scherpe prijs. Na het diner zoals gewoonlijk onze dagafsluiting in het theater; ditmaal met de Poolse klarinetvirtuoos Woytek. Onderwijl varen we alweer, nu op weg naar onze laatste eilandstop van de Canaries: Lanzarote.
De volgende ochtend maken we de gordijnen inderdaad open in Arrecife, Lanzarote en weer een "kortebroekdag"! Vandaag is een uitsluitend Spaans sprekende man met de mooie naam Raphael, onze chauffeur. Gelukkig heeft hij een Engelstalige CD in de auto met toelichtingen. We maken een lange rit het binnenland in op weg naar het vulkaanpark Timanfaya. Even dachten we: niet weer een vulkaan! Maar dit uitstapje was meer dan buitengewoon. Het landschap veranderde van kaal, in heel kaal naar wat uiteindelijk een soort maanlandschap leek. We maken op de top in een bus een bijna pretparkachtige rondrit, slingerend over de maan langs kraters, bergen en dalen: een adembenemend tochtje. We zijn zo onder de indruk dat we een boek kopen in de shop. Even verderop, weer gewoon op aarde, bijkomen dan maar in Bodega Geria, inclusief wijnproeverij. Daarna sluiten we de excursie af met het voor dit eiland zo belangrijke thema "Cesar Manrique".
We bezoeken een monument met een bijbehorend wit dorp en daarna zijn huis. Manrique is bekend geworden als hoeder van het eiland. Hij heeft gewerkt aan een duurzame samenleving en daarnaast heeft hij als kunstenaar op velerlei gebied gepresteerd. Zijn huis met vier woonlagen, ingebouwd in het lavagesteente is daar een voorbeeld van. We bezoeken dit juweel net voordat de bussen van de HAL aankomen en hebben het rijk dus alleen.
We moeten op tijd terug zijn want we vertrekken al om 16.30 uur. Op het Skydek worden we om 16.50 uur letterlijk uit onze ligstoelen geblazen door de scheepshoorn die het vertrek aankondigt.
Vanavond een stand-upcomedian: Simon Palomares. Deze Spaanse Australiër laat ons zelf in de spiegel van "het cruisen" kijken. Tranen gelachen. Morgen een zeedag op weg naar Casablanca.

• 01 Mei 2015 - 15:29

Gina:

Wat leuk om jullie mooie verhalen weer mee te mogen beleven , en wat fijn dat jullie zo genieten !
    Een aantal van de excursies die jullie hebben gemaakt zijn voor ons bekend omdat wij deze ook hebben gedaan !
    Geniet van jullie reis

groetjes gina

• 02 Mei 2015 - 09:37

Marjo En Eddy:

Deze Islands liggen blijkbaar echt in the sun. Harry Belafonte bezong zulke eilanden in ver vervlogen tijden, maar ook Caterina Valente wist de juiste toon te treffen in haar versie Wo meine Sonne scheint. Kortebroekenweer dus. Dat hebben we hier nog niet, maar de zon schijnt en het is best wel lekker om je daarin te koesteren.
    Jullie verplaatsen je over maanachtige landschappen en realiseren je dus dat het kleine stappen voor de mens zijn, maar grote sprongen voor de mensheid. En dat niet in ruimtepak, maar gewoon in een korte broek. Dat zal behoorlijke indruk gemaakt hebben. We herinneren ons zulke taferelen van dichtbij aanschouwd te hebben in Italië. Dat maakte op ons toen ook een overweldigende indruk.
    Zo te horen hebben jullie een behoorlijk inspannend programma: van links naar rechts over eilanden en daarna aan boord ook nog volop entertainment. Leuk maar ook vermoeiend, maar jullie genieten met volle teugen. Ga daarmee vooral door. Pluk de dag!
    We zien weer uit naar het volgende verslag en zijn benieuwd welk lied jullie daarbij weer zal begeleiden.

Groetjes, Marjo en Eddy.

• 02 Mei 2015 - 11:16

Elvira Harro En Floor:

Wat een druk programma hebben jullie toch en wat zien jullie veel! Van schip naar eiland en van vulkaan naar shoppinghal en theater.
    Hier zeker nog geen korte broeken weer maar gelukkig wel voorzichtig weer wat zon. Geniet van jullie mooie uitgebreide reis. Ik ga nu even met Floor op de fotos spotten of we opa en oma ergens zien.
    Knuffelsvan Floor en lieve groet van ons.

• 02 Mei 2015 - 16:21

Paul Nas:

Ha Eddy, jij maakt er werk van. Dat waarderen we uiteraard. Die van Harry Belafonte was in de roos. Op Catharina Valente waren we natuurlijk nooit gekomen.
    We gaan op zoek naar nog meer passende liedteksten. Met de inspanning valt het eigenlijk wel mee; zeker doordat er zeedagen tussen zitten en verder kiezen we niet niets vaker voor privé-chauffeurs!
    Hoe dan ook: het is elke dag weer genieten.

Ha Elvira, op de foto's moet je nog even wachten. Het vorige verslag is vanaf het schip zelf gemaakt/verzonden en dan kunnen er niet zo gemakkelijk foto's mee (geen public wifi!). Ook vandaag in Casablanca lukte het niet doordat we een georganiseerde excursie hebben.
    Morgen ga ik het proberen in te halen.

Groeten van ons aan allen!

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009