Van Afrika tot (Holland) Amerika (Lijn) - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Paul Nas - WaarBenJij.nu Van Afrika tot (Holland) Amerika (Lijn) - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Van Afrika tot (Holland) Amerika (Lijn)

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 Mei 2015 | Marokko, Casablanca

We zijn weer op weg naar het vaste land en hebben onze vierde zeedag, dat is ook wel nodig na de afgelopen drukke eilanddagen. Daarom vandaag een dag van uitslapen, ontbijt op de kamer, koffie in de lounge, saladebuffet in het Lido, toeristische voorlichting in de Showroom at Sea, zonnen op het Skydek en een cocktail of the day in de Ocean Bar. Tenslotte, na het diner, een prachtige show -"Variations" - in het theater. Zangers en dansers van De Rotterdam met muzikale variaties uiteenlopend van opera tot pop.
Zaterdagochtend 2 mei: we worden op ons HAL-schip wakker in Afrika. Meer precies in het legendarische Casablanca in Marokko.
Het K3 liedje van de titel geeft onze gevoelens wel een beetje weer. Casablanca is weliswaar niet de juridische hoofdstad van het land (dat is Rabat) maar wel in economische zin. Het is een grote, bruisende, Afrikaans-Mediterrane stad. Het heeft in de betere delen soms wat van Parijs maar in de armere wijken zie je al gauw dat we in Afrika zijn. We doen vandaag een officiële HAL excursie en gaan dus met meerdere bussen tegelijk de stad in. We bezoeken eerst het voorname regeringsplein Mohamed V, echt een overblijfsel uit de Frans-koloniale tijd. Daarna bezoeken we het nieuwe en uiterst kostbare nieuwe icoon van de stad: de enorme Hassan II moskee. Qua omvang een soort Vaticaanstad maar dan voor de moslims. Onze (Marokkaanse) gids spreekt er schande van; het heeft naar zijn zeggen een half miljard gekost maar dan heb je ook wat: het is adembenemend mooi. We lopen er rond, maken foto's maar gaan niet naar binnen. Aansluitend vervolgen we onze rit langs de kustlijn en zien prachtige villa's waaronder die van onze geëmigreerde buurjongen! We drinken mintthee in een "strandpaviljoen" en daarna bezoeken we de katholieke kathedraal Notre Dame de Lourdes waar we de prachtige glas in lood ramen bewonderen. Hoogtepunt van de excursie is een wandeling door de Habbouswijk naast het koninklijk paleis. Hier bevindt zich een traditionele Medina met markt. Onder leiding van onze voortreffelijke gids bezoeken we die uitvoerig en drinken daarna ter afsluiting een goede cappuccino op het Plein der Verenigde Naties.
Ook op zondag 3 mei zijn we in het Afrikaanse Marokko en wel in Tanger. Hier is goed te zien dat we dicht bij Europa zijn maar ook dat dit land tot 1956 een Franse kolonie was. We maken ook vandaag een HAL-excursie. We bezoeken als eerste Cap Spartel, een uitzichtpunt waar we Gibraltar zien liggen op de grens van de Atlantische oceaan en de Middellandse Zee. De stad en buitenwijken worden uitgebreid bezichtigd, drinken wat in een Arabisch hotel en wandelen daarna 2,5 uur door de Medina, Kasbah en markt van Tanger. Best wel vermoeiend maar ook heel bijzonder om met 3 gidsen geloodst te worden door de honderden smalle steegjes van deze voor ons zo wondere en vreemde wereld. Ook vandaag sluiten we na het diner af met een geweldig theaterprogramma met als titel "Dance". We worden voor het slapen gaan getrakteerd op een wervelende show met dansen uit de hele wereld.

• 04 Mei 2015 - 18:20

Nel Hermans:

Wat weer een heerlijk verslag en foto's om mee te mogen genieten.
    De prachtige moskee in Casablanca was binnen ook zeker de moeite waard geweest kan ik uit eigen ervaring zeggen. Maar je kunt niet alles hebben :-)
    Morgen groot feest.
    Paul ...van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

• 04 Mei 2015 - 19:39

Marjo En Eddy:

Voor ons zou dit gedeelte van de reis de reden zijn om zo'n reis te maken. Het Witte Huis oftewel Casablanca doet zijn naam eer aan als we de foto's zien, tenminste als die spikspinternieuwe moskee, die daar op staat, daar te vinden is. Wat een maagdelijk plein en wat een steriel gebouw, niet echt mooi, maar wel indrukwekkend.
    In de sfeer van 1000- en- een- nacht zwierven jullie door een wirwar van nauwe straatjes en kasbahs, je afvragend waar Ali Baba gebleven is, maar gerust gesteld dat niet één van zijn 40 rovers plotsklaps om de hoek verscheen.
    Tanger, ook al zo'n legendarische stad met zijn oosterse, maar ook Europese - Franse - invloeden, was vast ook de moeite waard.
    Tja, en dan het liedje dat bij dit gedeelte van de reis past. Jullie voelden de tekst van K3 door jullie lijf trekken, maar bij ons begonnen de klanken van Mustapha van Bob Azzam, in het Nederlands vertolkt door Corrie Brokken, door ons hoofd te spoken, ach je kent het wel: "In de Sahara , tussen de kamelen....."
    Blijf genieten van deze prachtige reis. Wij zullen jullie volgen alsof we er zelf bij zijn.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009