El Retono de la Haya - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Paul Nas - WaarBenJij.nu El Retono de la Haya - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Paul Nas - WaarBenJij.nu

El Retono de la Haya

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 Mei 2015 | Spanje, Cádiz

Als we dit blog schrijven zitten we op het Plaza Christo de la Vera Cruz in Cadiz. We luisteren unplugged naar El Retono, een Nederlandse gitarist die hier al 18 jaar woont en zijn kost verdient als straatmuzikant. Hij speelt in een heel eigen stijl "very easy" Spaanse gitaarmuziek. We kopen een cd-tje van hem om thuis het vakantiegevoel van dit plein nog even vast te houden.
We zijn inmiddels, in een heerlijk zonnetje, op dit rustieke binnenplein toe aan de derde Sangria, de dames zijn op zoek naar Desigual en al geruime tijd weg. Dat geeft rust en tijd om te bloggen.
Vandaag zijn we in Cadiz, een prachtige oude stad in Spanje. Het is eigenlijk het meest zuidelijke schiereiland dat met een dam verbonden is aan het vasteland van Spanje. We werden vanochtend wakker te midden van vijf andere cruiseschepen: een ongekend record voor Cadiz, begrijpen we later van onze Nederlandse gitarist. Deze cruisehaven roept voor mij persoonlijk ook wel bijzondere herinneringen op: hier lag het ss Rotterdam aan de ketting voordat het gekocht werd door een consortium van Rotterdamse instellingen en bedrijven waaronder Albeda. En wat wil nu belachelijke toeval: tegenover onze hut ligt een kopie van het ss Rotterdam, genaamd Black Watch. Het lijkt wel een fata morgana! Ook zijn er deze ochtend grootschalige reddingsoefeningen op de diverse schepen. Vlak voor onze hut wordt geoefend met Tender nr. 6. (onze reddingboot) en aan de overkant staan alle passagiers van de Costa Luminosa compleet met reddingsvest aan boord voor een sloepenrol.
We bezoeken Cadiz met onze chauffeur voor een paar uur: Juan. Een aardige man, voornamelijk Spaans sprekend en verder met handen en voeten uitleg gevend aan wat we zien.
Hij brengt ons in zijn Hybride Toyota Auris achtereenvolgens naar diverse pleinen en monumenten, de kathedraal, een tweetal forten in en aan zee en de prachtige botanische tuin. Hij zet ons tenslotte midden in het centrum af bij de Mercado (markt). Na de koffie gaan we aan de wandel in de smalle straten en steegjes van Cadiz en eindigen op het eerdergenoemde plein waar we, als we dit schrijven, nog immer gescheiden zijn van onze eega's! Als alles goed gaat zien we vanavond op het Lidodek een Flamencoshow in de openlucht. Daarna varen we af naar Porto in Lissabon.
Ook heel bijzonder: om 20.00 uur Nederlandse tijd vanavond is er op het gehele schip 2 minuten stilte ivm de Nederlandse dodenherdenking!
Morgen, dinsdag 5 mei, zeedag, bevrijdingsdag en natuurlijk een mooie 64e verjaardag in kleine kring.

• 04 Mei 2015 - 20:14

Marjo En Eddy:

Cadiz, wat waren we daar vorig jaar dichtbij! In Jerez de la Frontera hebben we daar toen in een bodega sherry gedronken tot we kleine oogjes hadden. Het proeven ging van droog naar cream en voor onze smaak werd het steeds lekkerder. Jullie nuttigden sangria daarvoor in de plaats, vast ook erg lekker. Hebben jullie jullie eega's nog terug gevonden? We zagen op de foto's nl. nog een dinosaurus en dat kan gevaarlijk zijn. Verder zagen we op jullie foto's nog een paar kinderen onder moeders paraplu. Waren dat Ot en Sien die verdwaald waren?
    Alweer een mooie dag voor jullie. Het liedje dat er wat ons betreft bij past, omdat jullie in de sherrystreek waren, is Sherry van de Four Seasons.
    Morgen een nieuwe dag, een nieuw levensjaar voor Paul. Tjonge 64! Nog een jaartje en wat maanden erbij en dan......
    Fijne verjaardag samen en van ons Van Harte Gefeliciteerd!.

• 05 Mei 2015 - 11:30

Bea:

Beste Paul, gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van!
    Zo te lezen,hebben jullie het weer prima naar jullie zin!
    Geniet ervan en blijf van dIe mooie verhalen schrijven!

Groeten van Bea en Anne.

• 05 Mei 2015 - 12:38

Paul Nas:

Ha die Eddy, jouw briljante reactie lezend, schoot ons nog jouw naamgenoot Eddy Wally door het hoofd. Hij heeft ook zo'n liedje met die titel en hij zingt er ook naar.
    We genieten van jouw reacties; je zou er bijna een blog extra voor willen maken.
    Groeten vanaf de Atlantische Oceaan ergens voor de kust van Portugal.
    Vanochtend had ik een felicitatie van de kapitein en vanavond gaan ze tijdens het diner (weet ik uit ervaring) voor me zingen; om naar uit te zien!
    By the way: we zagen net dolfijnen!

• 05 Mei 2015 - 22:09

René En Helga:

Hallo Paul hartelijke gefeliciteerd met je 64e verjaardag. Mijn familie had je al gefeliciteerd via facebook.
    Ik lees iedere dag jullie reisverslag, het is weer een geweldige reis met vele indrukken. Ik zie dat je ook een trouwe volger hebt, met het Nederlandse lied in de rugzak.... Paul maak er nog een geweldige avond van, maar dat zal wel lukken met zo'n ambiance.

• 06 Mei 2015 - 15:02

Gina:

Beste paul , iets te laat maar als nog gefeliciteerd met je verjaardag ! Hopelijk hebben jullie een mooie dag gehad ! Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin 1

Groetjes gina

Tags: cadiz

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009