Woelige baren - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Paul Nas - WaarBenJij.nu Woelige baren - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Woelige baren

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

01 Augustus 2014 | IJsland, Akureyri

In het vorige verslag keken we al vooruit naar de avond en de volgende dag. Door onverwachte weersomstandigheden keren we toch nog even terug naar dat deel van het verslag. Tijdens het diner dinsdagavond begint het schip steeds grotere op- en neer gaande golfbewegingen te maken. De kapitein heeft iets daarvoor aangekondigd dat we wat later op de avond in een "enigszins stormachtig gebied" terecht zullen komen....dit komt nu dan toch wel erg onverwacht en voor Gerry zeer onaangenaam want de anti-zeeziek pillen zitten dan nog in de verpakking. Kortom, direct na het diner naar de kamer rennen waar de aankomst precies op tijd is! Gerry zeeziek en niet zo'n beetje; het houdt niet op, wordt zelfs zo heftig dat een aardige "nurse" met een injectienaald langskomt. Gelukkig daarna lichamelijke rust en een lange slaap, dit in tegenstelling tot het schip wat steeds heftiger te keer gaat. Gelukkig de volgende ochtend, woensdag 30 juli, alles weer rustig en gewoon aan het ontbijt! Daarna toch maar even langs de dokter voor het geval het vandaag wellicht weer misgaat. Saillant detail: de dokter onthult net zoveel last van zeeziekte te hebben als de patient!

We zijn in Torshavn, de hoofdstad van de Faroereilanden. Het weer is slecht, het regent en is er 14 graden. Met een bus maken we een toer naar één van de 18 eilanden: Varga. We zien, voor zover i.v.m. de weersomstandigheden mogelijk is, een groots landschap met overal schapen, paarden en vooral veel en lange tunnels dwars door de bergen heen. We hebben een goede gids en een gloednieuwe bus die het midden in een lange tunnel "softwarematig" voor gezien houdt...... komt gelukkig weer snel goed en we bezoeken achtereenvolgens een bijzonder kerkje, het nieuwe vliegveld, een sieradenatelier en worden na het zien van een milieuprotestgroep uitvoerig geïnformeerd over de walvisvangst in deze regio. Terug op het schip dineren we en drinken we aansluitend koffie in de Javabar. Er wordt opnieuw een stormachtige avond aangekondigd. Het pro-actieve bezoek aan de dokter, eerder op de dag, is niet voor niets geweest: het gaat ondanks een heftige nacht nu heel erg goed: de pillen werken!

Het is donderdag 31 juli en we zijn nu echt in IJsland en wel in Eskifjordur, een kleine plaats in het zuidoosten. Het is een koude dag, 9 graden! met een harde wind. De ochtend begint met de dagelijkse dek-rondgang van Hans en Paul en checken daarbij het aanmeren. Daarna relaxed ontbijt, koffie in de serre met aansluitend een excursie langs de kustlijn waarbij we een oude boerderij bezoeken en onze wat gedateerde bus, een op het oog wat riskante manoeuvre uitvoert op de grindweg boven op het fjordplateau. We bezoeken een klein vissers"resort" met visserijmuseumpje, lokale ambachten en eten een stukje haai. Tenslotte bezoeken we, gesterkt door een glaasje IJslandse jenever, de plaatselijke waterval. Hier drinken we echt en puur IJslands water rechtstreeks uit de bron. Ook nu meldt de kapitein tijdens de dagelijkse update dat er misschien ook vanavond wat storm zou kunnen zijn. Maar ook hij is toe aan een rustige nacht, beloofd dus! Nog niet uitgesproken, we zitten aan het diner, er kondigt zich enige deining aan en die duurt, niet een uurtje of twee maar tot we de volgende ochtend het volgende fjord invaren. Voor het eerst ook zijdelingse deining wat betekent dat het lijkt of je uit het bed rolt. Ter geruststelling Gerry (maar ook Hans) hebben de pillen op!

Inmiddels leven we op vrijdag 1 augustus en hebben we vannacht een nieuwe historische mijlpaal bereikt: we zijn door de poolcirkel gevaren! Vandaag bezoeken we Akureyri, IJslands tweede stad. Hans en Paul beleven, terwijl de dames toilet maken, een prachtige binnenkomst in het fjord. Het is schitterend weer, de zon staat hoog aan de hemel, de bescheiden wind komt uit het noorden, het wateroppervlak is strak en de temperatuur is 7 graden! In Alaska (zelfde tijd, zelfde breedtegraad) was het vorig jaar 20 graden warmer!!

• 01 Augustus 2014 - 15:08

Nel:

Deze belevenissen overtreffen natuurlijk jullie stoutste verwachtingen?!
    Hoop dat de storm nu blijft liggen en dat het droog wordt. Veel sterkte.
    In Spijkenisse is het droog en schijnt de zon. Lijkt wel vakantie :-)
    Sorry ......maar je moet alles eenmaal hebben meegemaakt toch.
    Happy Holliday

• 01 Augustus 2014 - 19:02

Marjo En Eddy:

Hopelijk wordt de zee wat rustiger, zodat jullie meer kunnen genieten van al het moois wat geboden wordt.

• 02 Augustus 2014 - 14:28

Paul Nas:

Gelukkig hebben we nu al voor de derde dag droog en zonnig weer! Het is niet echt heel warm maar wel fantastisch mooi weer. We zitten nu in de warme zon op een terras in Isafjordur, een klein vissersplaatsje in een diep fjord in het hoge noorden van IJsland. De zee was vannacht weer rustig. De prachtige zonsondergang was om half twaalf en de rode kogel kwam weer op om drie uur vanochtend. Oh ja en toch alvast even melden: we hebben een walvis gezien! Het volgende blog komt weer over een dag of twee. We zitten dan voor de tweede dag in Reykjavik.

• 02 Augustus 2014 - 14:28

Paul Nas:

• 03 Augustus 2014 - 14:43

Coby Bijleveld:

Ondanks de heftige deiningen op de boot, hebben jullie weer prachtige indrukken. Veel plezier, geniet er van en groetjes aan Hans en Ineke .

• 05 Augustus 2014 - 18:12

Marion:

Nou dat is wel wat anders als jullie vorige cruise zeg! Wel fijn dat jullie nu in rustig weer varen, ziet er weer schitterend uit

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009