Fairbanks, Alaska, USA, back to the sixties - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu Fairbanks, Alaska, USA, back to the sixties - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Fairbanks, Alaska, USA, back to the sixties

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

03 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Fairbanks

Van dinsdag 30 juli t/m vrijdag 2 augustus zijn we in Fairbanks, de op één na grootste stad van Alaska en gelegen in het hart van de staat. Het is er voor Alaskaanse begrippen bloedheet: tussen de 25 en 30 graden Celcius. Het (toeristen)seizoen duurt hier van mei t/m september. Daarna begint het snel te sneeuwen en dalen de temperaturen diep onder het vriespunt. Het inwonertal loopt dan snel terug van 150.000 naar 30.000. Fairbanks is bekend van de vele militaire bases, de mijnen, de pijplijn en de universiteit. In het seizoen bloeit het toerisme, zijn er duizenden seizoenswerkers en tienduizenden tijdelijke bewoners met buitenhuizen, allemaal afkomstig uit de andere Amerikaanse staten.
Wij komen per trein aan, checken in en eten aan de overkant van het Westmarkhotel in het aanbevolen restaurant: de Golden Nugget. Het blijkt een kantine-achtige zaak met een oostbloksfeertje. Het eten is gelukkig redelijk, de bediening (een Bulgaarse student) wordt echter heel nerveus van zoveel (8) klanten tegelijkertijd. Op woensdag gaat het grootste deel van de dag op aan een HAL-excursie met als titel: cruise the great rivers of the last frontier with a sternwheeler. We starten met een traditionele lunch en gaan daarna met zo'n 800 lotgenoten aan boord van een enorme raderboot. Op en langs de rivier krijgen, we geheel in de Amerikaanse traditie, een showprogramma van drie uur aangeboden, compleet met presentator, watervliegtuig, huskies en een dorpsbezoek. Wij vergapen ons vooral aan de prachtige landhuizen langs de waterkant. Na het diner bezoeken we downtown: we treffen een gezapig, wat achtergebleven en vervallen provinciestad aan. Er is nauwelijks sprake van verkeer, winkels of uitgaansleven. Alleen het parkgebied bij de rivier, met wat memorials, ziet er aardig uit. We verbazen ons weer over de hoge avondtemperatuur en het lange licht. De zonsondergang om middernacht is prachtig. De dag van morgen belooft weer veel goeds.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009