Dag met een gouden randje - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu Dag met een gouden randje - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Dag met een gouden randje

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

03 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Fairbanks

We besluiten donderdag het heft in eigen hand te nemen en huren via het hotel een privéchauffeur in. We besluiten een bezoek te brengen aan de Alaska pipeline, GoldDredge nr 8 en het dorp North Pole. De pijplijn is indrukwekkend en vervoert al sinds 1978 het vloeibare oliegoud van kust naar kust. 90% van de staatsinkomsten komen uit deze onderneming. Het bezoek aan de in 1959 gesloten goudmijn is een toppertje. We genieten met volle teugen van (jawel alweer) een treinreis door de bovengrondse mijn met ook hier weer diverse showelementen, zoals de hier zeer bekende countryzanger Earl Hughes in de trein en acteurs langs de route. Hoogtepunt is het zelf goudzoeken m.b.v. een modderpan. We sluiten de dag af in North Pole, een dorp geheel in het teken van Santa Claus. We zitten dit jaar wel heel vroeg op schoot van de kerstman die hier overigens een gouden business drijft want het gaat ook hier toch vooral om de commercie. Op vrijdag gaan we terug naar Anchorage, dus koffers inpakken, ontbijten en uitchecken. We gaan vandaag voor de variatie maar weer eens vliegen maar hebbende hele dag nog in Fairbanks. We gaan met de cab naar Foutainhead waar een fantastisch mooi antiek automuseum is. Er is geen woord gelogen; we zien echt een meer dan oogstrelende collectie Amerikaanse auto's uit de periode 1898 -1936. Ze zien er uit alsof ze gisteren uit de fabriek kwamen. We gaan ook in zo' n prachtexemplaar op de foto. We maken aansluitende een kleine boswandeling en sluiten de dag toepasselijk af in het Icemuseum waar we een film over icecarving en natuurlijk ook echte ijssculpturen bewonderen. Om 17.55 uur staat onze buschauffeur bij het hotel; de vlucht van een uur naar Anchorage start rond 20.30 uur, zodat we om ongeveer half tien aan onze laatste etappe van onze geweldige reis gaan beginnen.

• 03 Augustus 2013 - 08:48

Marjo En Eddy:

Nou ja, Merry Christmas dan maar!

• 03 Augustus 2013 - 09:01

Nel:

Leuk om jullie reis via de verslagen een beetje te kunnen beleven ....
    Verschil mag er zijn .... Baas / bovenbaas!
    Nog veel plezier de laatste dagen,

Nel

• 03 Augustus 2013 - 09:26

Marion:

Weten we in ieder geval dat Hij wel bestaat en dat hij ons weer een mooi e kerstkaart stuurt (haha)☆★ geweldig hoor wat jullie allemaal beleven.
    Marion

• 03 Augustus 2013 - 10:24

Willie Bakker:

Gerry en Paul, wat een prachtige reis, echt een droom. Als we later groot zijn gaan wij ook! Jullie hebben ons overtuigd.
    Liefs Willie

• 03 Augustus 2013 - 11:17

Hans En Henny:

Wij genieten van de verslagen en de foto's. Gisteravond visite van kennissen die 25 augustus naar Canada vertrekken voor 3 weken. Zij kregen al voorpret! Weer bedankt en nog veel plezier voor de komende dagen.