Anchorage revisted - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu Anchorage revisted - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Anchorage revisted

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Anchorage

Op vrijdagavond half tien landen we met een 737 van Alaska Airlines op het hypermoderne International Airport van Anchorage. Een korte, rustige vlucht brengt ons terug naar de plek waar we een week eerder met de cruisetrain vanaf het schip naar toe werden gebracht. Met een hotelshuttlebus worden we naar ons (Sheraton)hotel gebracht, waar we na een glas wijn, de luxe bedstee opzoeken.
Op onze eerste "hele" Anchoragedag, waarbij de thermometer 10 graden lager aanwijst dan de week hiervoor, kiezen we voor "relaxed": een uitgebreid ontbijt, een wandeling naar de stad, een bezoek aan een grote shoppingmall met weer eens echte cappuccino. We bezoeken the Alaska Experience waar we een tweetal prachtig mooie HD films over Alaska zien. We kopen daarna weer van alles in een aantal enorme souvenirwinkels waaronder een echte ulu. We bezoeken aan het eind van de middag het State Visitors Center waar we een expositie en film zien over de grote aardbeving en tsunami die Alaska in 1964 heeft getroffen...wel eerst even de ulu inleveren! (Een ulu is een gemoderniseerd inheems hakmes, vroeger gebruikt bij de jacht). We sluiten af in de Bear Paw, het restaurant waar we al eerder waren en goede eetervaringen en bovendien gratis wifi hadden. Na afloop lopen we naar het hotel en kletsen we naast de open haard nog wat na bij een goed glas Merlot.
Onze laatste hele dag in Alaska, zondag 4 augustus, ondernemen we, na een laat ontbijt, een middagexcursie genaamd "Wildlife up close". We doen een tweetal fjorden in de buurt van Anchorage aan waar ons natuurlijk weer walvissen, adelaars en rendieren worden beloofd. Het hoofddoel van deze allerlaatste activiteit tijdens ons verblijf in dit wonderschone land, is het Alaska Wildlife Conservation Center. En ja hier zien we inderdaad van behoorlijk dichtbij diverse rendieren, caribous, herten, muskox en zowel bruine als zwarte beren. Het is natuurlijk niet helemaal echt in het wild maar zit er wel heel dichtbij. Vooral de beren maken indruk. Helaas is het weer niet optimaal maar het blijft gelukkig droog; we begrijpen later op de avond van onze kelner dat het regenseizoen aanbreekt. We gaan voor wat betreft het weer precies op tijd weg!
Het digitaal inchecken vanuit het hotel lukt niet helemaal dus gaan we maar wat vroeger naar het vliegveld dan gepland. Op maandag 5 augustus, vliegen we om 12.50 naar Seattle en vandaar om 18.10 uur door naar Amsterdam waar we dinsdag om 13.00 uur aankomen. Bij elkaar zo'n 24 uur onderweg. Thuis genieten we nog dagen na van de jetlag en de prachtige herinneringen die deze overweldigende reis hebben achtergelaten. Weer een nieuwe parel aan onze prachtige reisketting!

• 04 Augustus 2013 - 09:31

Marjo En Eddy:

En hebben jullie die walvissen, adelaars en rendieren gezien?

• 04 Augustus 2013 - 09:34

Marjo En Eddy:

O, ja, wat is een ulu?

• 04 Augustus 2013 - 21:07

Paul Nas:

De zondag gaat hierbnu net beginnen (10 uur tijdsverschil) we zitten aan het ontbijt. Dus over een uur of acht weten we of deze belofte is nagekomen. Zie dus dan weer.

Een ulu is een traditioneel inheems gebogen hakmes, vroeger gebruikt bij de jacht, nu een hoogwaardig keukenaccesoire.

Groetjes, Paul

• 05 Augustus 2013 - 11:02

Elvira,Harro En Floor:

Floor gaat alvast sparen om met papa en mama ook naar de beren te gaan kijken. Wie weet mogen wij het ook ooit beleven zo'n prachtige reis te ondergaan.

kusjes uit Rotterdam (ook best leuk) Oh ja, en wij hebben trouwens ook een totempaal gezien.En beren, en elanden (of iets wat erop lijkt). Allemaal gewoon in Rotterdam. 3x raden waar dat dan moet zijn....

Het is een indrukwekkend reisverslag geworden met prachtige foto's. Prachtig land, mooie bestemming.

Tot gauw. xxx

• 05 Augustus 2013 - 17:57

Paul Nas:

Nog even voor Marjo en Eddy: we hebben gisteren alles gezien behalve walvissen (daar hadden we al heel bescheiden iets van gezien achter het cruiseschip) de andere dieren hebben we gisteren in het conservaat gezien in een zo realistisch mogelijke habitat. Was een mooie excursie, zo'n 100 km ver in een van de fjorden.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009