Home again - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Paul Nas - WaarBenJij.nu Home again - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Home again

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

22 Mei 2010 | Nederland, Dordrecht

We zijn al weer meer dan een halve week thuis, hebben al weer twee dagen gewerkt, eten weer Hollandse kost, kortom het leven neemt helaas al weer snel zijn normale gang. Nog een paar dagen en ..koffers, aankopen, souvenirs en "weg te werken" wasgoed verdwijnen uit het zicht. Op de lange terugweg (alles bij elkaar ben je toch 18 uur onderweg) hebben we met heel veel plezier teruggekeken op onze USA-reis. Drie heel verschillende bestemmingen met elk eigen gevoelens, belevenissen en hoogtepunten.
De keuze voor Memphis was uiteraard vooral ingegeven door de wens om Elvis' Graceland te bezoeken en natuurlijk was die dag op de verjaardag van Paul, geheel volgens plan, het eerste hoogtepunt van de vakantiereis. Een dag later maakte echter het bezoek aan de plek waar Martin Luther King is vermoord op een geheel ander wijze, minstens zoveel indruk. Memphis was in alle opzichten het meest relaxed vakantie-onderdeel, mede door de hoge temperaturen, de opvallende rust in de stad en het warme huiskamergevoel op en in de omgeving van Graceland. Dat gold overigens in het bijzonder voor het Heartbreakhotel. Alle hotels waren trouwens een succes: comfortabel, mooie ruime kamers en perfect gelegen.
New York City(NYC)was van de drie bestemmingen, niet geheel onverwacht maar toch nog overrompelend, de drukste, meest vibrerende, meest echt grootwereldse stad. De start in NYC met een wilde taxirit tijdens rush-hour van airport La Guardia naar het Roosevelthotel, plaatste ons in één klap midden in de realiteit van deze enorme metropool. Vele malen zijn we op verschillende tijdstippen op Times Square geweest en daar voel je daadwerkelijk aan den lijve dat deze stad echt nooit slaapt. Naast de bekende topattracties maakte Ground Zero grote indruk op ons. Met stijgende verbazing en gemengde gevoelens hebben we om het enorme terrein gelopen.
De trein als vervoermiddel van NYC naar Washington was een aangename vondst waar we voor toekomstige trips over nadenken.
De Amerikaanse hoofdstad, door de Amerikanen kortweg "DC" genoemd, is een aangename verblijfplaats. De stad is zeer ruim opgezet en doet door zijn neo-klassieke bouwstijl erg Europees aan. Het is er zeker overdag erg druk, vooral door de aanwezigheid van tienduizenden overheidsdienaren maar zeker ook door de grote hoeveelheid binnen- en buitenlandse toeristen. De stad is eigenlijk een groot openluchtmuseum met honderden grote indrukwekkende gebouwen, musea, monumenten en bezienswaardigheden en dat alles in de kenmerkende Amerikaanse setting van indrukwekkende grootsheid en grandeur.
Het bezoek aan de de Nationale begraafplaats Arlington met o.a. de Kennedygraven maakte wederom veel indruk op ons.

In de reis ontdekten we al terugkijkend, een paar "rode draden": Starbucks, Merlot, Memphis, Elvis, herdenken in het algemeen en confrontatie met betekenisvolle, soms ingrijpende historische gebeurtenissen, in het bijzonder.

De koffieketen Starbucks zit op elke straathoek in elke stad, warenhuis, station of vliegveld. Elke dag bezochten we, soms wel twee keer, een vestiging om ons te laven aan de beste koffie die in de States te krijgen is. Bij heet weer deed een ijskoude Frappuccino wonderen en in het koude NYC warmde we onze handen aan een grote kartonnen beker Cappucino of thee.

Merlot is een populaire wijn in de USA en vanaf de eerste dag werd deze edele drank onze vaste dagafsluiting in de hotelbar.

Memphis was, zoals eerder vermeld, ons eerste reisdoel. Tot onze verrassing bleek in NYC de musical "Memphis" te spelen die we bezochten en in vele opzichten een prachtproductie bleek te zijn. Ook in Washington werden we bij het Lincolnmemorial weer geconfronteerd met Memphis en Martin Luther King. Hij hield daar zijn beroemde "I have a dream"-toespraak.

Elvis heeft ons eigenlijk overal achtervolgd. Vanzelfsprekend op Graceland, natuurlijk in de Sun studios en ook is heel de stad Memphis ervan doordrenkt. Maar ook in NYC kwamen we hem voortdurend muzikaal tegen, maar vooral in de Musical: "a million dollar quartet". In Washington bezochten we het vrij nieuwe Newseum alwaar t.g.v. zijn 75e verjaardag een prachtexpositie was opgebouwd.

Amerikanen gedenken graag, veel en groots. Of je wilt of niet je wordt er, zeker in de steden, voortdurend mee geconfronteerd: Martin Luther King, Lincoln, Kennedy, Vietnam, freedom & independance , "9/11" en eigenlijk ook Elvis. De vele memorials in Washington gewijd aan o.a. historische gebeurtenissen, presidenten en oorlogen zijn talrijk, groots en indrukwekkend.

Terugblikkend kun je dat ook zeggen over onze reis:
we hebben talrijke, zeer verschillende dingen beleefd, gezien en gedaan;
het was in vele opzichten groots;
en vanuit meerdere gezichtshoeken indrukwekkend.
En bovenal: het was weer leuk, leerzaam, ontspannend en gezellig.
We gaan zeker weer!

NB In een apart, allerlaatste verslag nog een overzicht van anecdotes, fact & figures.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009