Een "memoriale" dag - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu Een "memoriale" dag - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu

Een "memoriale" dag

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

16 Mei 2010 | Verenigde Staten, Washington

Zaterdag 15 mei.
Onze tweede hop-on-hop-off bustourdag in Washington. Vandaag "doen" we het Capitool, het Witte Huis en een aantal zgn. memorials. Het is prachtig weer, 25 graden bij een heldere hemel met een lekker windje. Bij het Capitool is van alles aan de hand, de bus rijdt er voorbij! I.v.m. de eerder genoemde Nationale Politieweek is daar een openluchtmanifestatie met president Obama. Even later wordt de voor ons liggende Avenue volledig afgezet omdat er met zeer hoge snelheid een stoet auto's voorbijkomt, waarschijnlijk de president. Wij zijn nu in de buurt van Het Witte huis en stappen daar uit. Nemen op een van de zonnige terrasjes in de buurt een Capo en wandelen dan via het Presidentspark naar de achterkant van het beroemde gebouw. Ook daar een afzetting; de dienstdoende agent laat weten dat die na een kwartiertje zal worden opgeheven. En ja hoor: niet veel later maken we als een van de eersten onze fotoshoots bij het hek, alhoewel een aantal politie-agenten is ons, een hek dichterbij, net voor maar die hebben een penning en het is hun week. We maken de volledige wandeling rondom het complex en schieten ook plaatjes aan de voorkant. Ook daar veel geuniformeerde politie-officials die foto's maken van zichzelf en met het publiek. We vervolgen onze bustour op weg naar een aantal memorials. In Washington is het de gewoonte om belangrijke presidenten, gebeurtenissen en oorlogen met een groot(s) monument of gebouw te herdenken. Voor president Lincoln is een gigantisch tempelachtig gebouw met dito standbeeld neergezet. Het is ontzettend druk bij de president die een einde heeft gemaakt aan de slavernij. Voortdurend wordt hier gerefereerd aan ML King die hier op het voorterrein zijn "I have a dream"-toespraak hield en voor wie vlakbij ook een memorial in aanbouw is. Hierna bezoeken we twee grote oorlogsmemorials. Eerst die van Vietnam. Naast een aantal levensechte beeldengroepen is er een enorme zwarte spiegelwand met daarin gegraveerd de namen van alle Amerikaanse oorlogsslachtoffers; we zien het voor de tweede keer en maakt weer even veel indruk. Het andere memorial is gewijd aan Korea en bestaat uit een "in action" beeldengroep in een veld met daarachter een reflecterende zwarte spiegelwand waarin gezichten zijn gegraveerd. Op kop een grote ronde waterpartij met vermelding van alle UN-landen waar slachtoffers in deze oorlog zijn gevallen. De aantallen zijn verbluffend groot. Midden in de watercirkel staat de tekst: "Freedom is not free".
We nemen nog een terrasje en gaan met de bus naar het Washington Monument, de enorme obelisk gewijd aan Amerika's eerste president. We lopen er alleen om heen; je kan er ook in omhoog maar dat is een tijdrovende onderneming en het is al laat. Tot slot gaan we naar het Ronald Reaganbuilding waar we in een Italiaans restaurant de dag afsluiten met Ceasars salad, Pizza, Pinot Grigio en uiteraard Merlot. Morgen is onze laatste hele dag in de USA.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.

Actief sinds 27 Dec. 2009