First Alaskan glacier. - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu First Alaskan glacier. - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu

First Alaskan glacier.

Door: Paul Nas

Blijf op de hoogte en volg Paul

25 Juli 2013 | Verenigde Staten, Juneau

Het is vandaag 24 juli 2013; we zijn in Juneau, de hoofdstad van Alaska. We hebben hier een "grand tour" geboekt. De dag begint met kou en regen, niet alleen een dik vest vandaag maar ook een regenjack dus. De eerste rit gaat naar waar we voor gekomen zijn: we gaan naar het ijs, gletscherijs wel te verstaan. In het Engels: glacier. We verbazen ons over dit wonderlijke verschijnsel wat we vooral aan de uitloperkant bekijken. Boven ons vliegen de helicopters af en aan maar dat is voor ons een brug te ver. Onderweg naar de volgende stop zien we zalmen springen en af en toe een dolfijntje. We gaan naar Glacier Gardens Rainforest, een bos letterlijk en figuurlijk op hoog niveau. Het betreft hier het grootste regenwoud in niet tropisch gebied. We klimmen met een uit de kluiten gewassen golfcar dwars door de red cedars, naar een hoogte van 600 voet en worden daar getracteerd op prachtige vergezichten. Back to earth verbazen we ons nog over de omgekeerde bomen en over de grootste hanging baskets ever seen. Op de laatste stop van de tour zien we ze eindelijk: zalmen, en nu met duizenden zoniet tienduizenden tegelijk. We gaan naar de plek waar de zalmen vanuit de oceaan terug naar huis keren en letterlijk hun dood tegemoet zwemmen. Dit bijzondere verhaal leggen we thuis wel nader uit. Onze gids, Cory, brengt ons terug naar de Zaandam. We zoeken lang naar een goed cafe met free wifi en vinden volgens een Alaskaan met wie we in gesprek raken," the best Coffee in Town". Nog wat shoppen in Juneau, terug naar het schip en om 18.00 uur gaan we weer aan het diner. Morgen in Skagway volgt een spannende excursiedag met een lange treinreis naar de White Pass, waarbij we ook weer even Canada in gaan......

• 25 Juli 2013 - 09:37

Marjo En Eddy:

Waarom is Anchorage niet de hoofdstad, want daar wonen veel meer mensen en het zou logisch zijn dat die stad het kloppend hart van Alaska zou zijn?
    Hoe is het vervoer in een land dat zo weinig wegen en spoorlijnen heeft?

• 25 Juli 2013 - 13:34

Marjo:

Ik ben heel benieuwd naar het verhaal van de zalm!
    Sterkte met de temperatuurverschillen!

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.