De goldrush achterna! - Reisverslag uit Skagway, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu De goldrush achterna! - Reisverslag uit Skagway, Verenigde Staten van Paul Nas - WaarBenJij.nu

De goldrush achterna!

Door: Paul Ns

Blijf op de hoogte en volg Paul

29 Juli 2013 | Verenigde Staten, Skagway

Op donderdag 25 juli bezoeken we Skagway, de kleinste plaats op onze vaarroute: 850 inwoners en bekend van de grote goldrush aan het eind van de 19e eeuw. Er kwamen toen honderdduizenden Amerikanen goud zoeken in de Klondikerivier en Skagway telde toen 40.000 inwoners. In het seizoen komen er mede daardoor nu maar liefst tot 5 cruiseschepen per dag met telkens 15- 20.000 toeristen. Wij doen vandaag de Goldrushroute, destijds te voet, nu comfortabel per bus en trein. We gaan daarvoor weer even terug naar Canada, meer precies naar het Yukon Territory. De heenreis is (te) lang, het landschap overweldigend, laag rijden we door het regenwoud, boven de boomgrens door een steppegebied. Wel zien we voortdurend meren, stroompjes en watervallen. Beneden is het aanvankelijk nog erg mistig (150 meter zicht is best spannend, ook in een bus) maar wel een perfecte weg zonder haarspeldbochten. Vanaf de Canadese grens klaart het op en boven zien we de bergtoppen met de eeuwige sneeuw. We hebben een BBQ lunch in Caribou Crossing en bezoeken daarna da enige nederzetting in dit gebied: Carcross. Hier genieten we van de aankomst van de trein en van een bijzonder ijsje: "tiger-tiger", alleen hier verkrijgbaar (smaakt een beetje naar drop). We gaan heen per bus en terug per historische trein. In de bus zitten we bij een Texaans gezin van 11 personen, een soort Ewing Family; zij vinden ons heel interessant en vragen ons het hemd van het lijf. Later op de dag dus terug met de trein via een spoorweg aangelegd eveneens aan eind van de 19e eeuw, compleet met grote houten bruggen, ravijnen en tunnels. De mannen volgen een groot deel van de rit vanaf het buitenbalkon... Terug bij het schip zien we een zeeleeuwtje en hebben we bij toeval een ontmoeting met de vice president van Disney Cruises, waarvan een van de schepen naast ons ligt. Het is een Nederlander, op school gegaan in Dordrecht en nog immer bereid onze dagelijkse groepsfoto te maken.....

• 29 Juli 2013 - 16:41

Elvira, Harro En Floor:

Alsof de tijd heeft stilgestaan! Het doet me een beetje denken aan de plekjes uit de Donald Duck waar Dagobert Duck zijn goud ging zoeken. En op de een of andere manier komen jullie elke reis weer interressante mensen tegen...grappig wel.

Paul

Wij, Gerry en Paul gaan graag op vakantie. Wij vinden alles leuk: kort of lang, binnen- of buitenland; stad of streek, zomer of winter; laat maar komen. Natuurlijk hebben we wel voorkeuren, zo gaan we graag naar (grote) steden en willen daar meestal ook wel wat langer blijven om zo'n stad met zijn omgeving zo goed mogelijk te verkennen. Onze laatste grote reizen gingen, samen met Hans en Ineke, achtereenvolgens naar de Baltische staten, Hong Kong Vancouver, Alaska en IJsland.Dit jaar wordt het een 18 daagse cruise vanuit Rotterdam met als verste bestemming Casablanca en terug. Iedereen die dat wil kan onze belevenissen volgen via deze site.